Blåt-Rødt lys

Med det blå og det røde lys kan du rykke på din døgnrytme og optimerer din koncentration, performance og søvnrytme.
Med blåt lys får vi energi, ligesom vi får af sollys. Der er intet så skønt som når solen lys rammer os, og vi mærker lyset helt ind i kroppen.
Talrige kliniske undersøgelser har konkluderet, at den stærkeste bølgelængde for at undertrykke melatonin er fra det blå spektrum. Med melatoninundertrykkelse kan du justere dit biologiske ur, da det reducerer kroppens lyst til at falde til ro / falde i søvn.
Blåt lys er altså ikke altid optimalt om aftenen før sengetid, da det undertrykker sovehormonet melatonin.
Det røde lysspektrum har den modsatte virkning.
Med rødt lys kan vi fremskynde søvnbehovet. Dette skyldes at det røde lys hjælper vi med at frigive melatonin hormonet, og dermed øges kroppens naturlige søvnbehov.
Dette kan f.eks. anvendes før sengetid, for at hjælpe med hurtigere at falde i søvn, og over tid, kan det hjælpe med at stabiliserer søvnrytmen.
Det røde lys bør altså ikke benyttes i løbet af dagen, medmindre man arbejder om natten, rejser meget og lider af jetlag og lign.